Ik heb een klacht ingediend, wat gebeurt er nu?
Als een klacht bij de klachtencommissie binnenkomt, kan de commissie in overleg met jou kijken of het probleem opgelost kan worden door een gesprek. Wil je geen gesprek, of lost dat niets op, dan gaat de klachtencommissie de klacht behandelen. De klachtencommissie bestaat uit drie mensen. Je wordt uitgenodigd om je verhaal te vertellen bij de klachtencommissie. Ook de medewerker over wie je klaagt, wordt uitgenodigd om zijn of haar mening te geven. Als de klachtencommissie naar iedereen heeft geluisterd zeggen ze of je gelijk hebt of niet.
Als je een klacht hebt, kijkt een klachtencommissie eerst of ze jouw klacht kunnen behandelen. Als ze dat doen, vragen ze je om goed uit te leggen wat er is gebeurd. De vertrouwenspersoon kan je hierbij helpen. Daarna onderzoeken ze de klacht. Soms is er een gesprek met jou, iemand van de organisatie, en de commissie. Dit heet een hoorzitting.
Als de commissie zegt dat jouw klacht gegrond is, krijg je gelijk. Zegt de commissie dat de klacht ongegrond is, dan krijg je geen gelijk. Na de beslissing schrijft de organisatie, bijvoorbeeld de directie, een brief. Daarin zeggen ze of ze het eens zijn met de commissie en wat ze gaan doen. De organisatie hoeft niet te doen wat de commissie zegt. Ben je het niet eens? Dan kun je naar de Nationale Ombudsman.