Ik ben ontevreden of ik heb een klacht. Bijvoorbeeld over een beslissing die genomen is, over de hulp aan mijn gezin of over hoe de medewerker met mij omgaat. Wat kan ik doen?
Soms zijn jij en de hulpverlener of jeugdbeschermer het niet eens. Bijvoorbeeld over een beslissing die genomen is of over de hulp aan jouw gezin. Maar je kunt ook ontevreden zijn over hoe de hulpverlener of jeugdbeschermer werkt of met jou omgaat.
Samen praten
Zijn jullie het niet eens, of ben je ontevreden? Dan is het goed om dit te bespreken. Het beste is om dit met de hulpverlener of jeugdbeschermer zelf te doen. Lees hier hoe je dit gesprek kunt aanvragen en voorbereiden. Kom je er niet uit met de hulpverlener of jeugdbeschermer? Dan zijn er verschillende mogelijkheden om je onvrede of klacht te bespreken. Hieronder leggen we uit welke mogelijkheden er zijn en hoe je bepaalt wat je het beste kunt doen.
Naar de rechter?
Ben je het niet eens met een beslissing van de rechter? Bijvoorbeeld over de (verlenging van de) ondertoezichtstelling of de uithuisplaatsing? Ben je het niet eens met de schriftelijke aanwijzing die je hebt gekregen van de jeugdbeschermer? Heeft de rechter een omgangsregeling met jouw kind vastgesteld en wil je dat deze veranderd wordt? Voor dit soort zaken kun je meestal het beste (weer terug) naar de rechter. Vaak kan alleen de rechter hier iets over zeggen. Soms heb je een advocaat nodig om naar de rechter te gaan.
Over de manier waarop je naar de rechter kan vind je meer informatie op de rechtspraak.nl, meestal gaat dit via een verzoekschriftprocedure (bijvoorbeeld vragen om toestemming voor een verhuizing).
In gesprek met de medewerker en iemand anders van de organisatie
Kom je er niet uit met de hulpverlener of jeugdbeschermer? En gaat het niet om een beslissing waartegen je tegenin kunt gaan bij de rechter? Dan kun je in gesprek met de hulpverlener of jeugdbeschermer en zijn of haar manager/leidinggevende. Lees hier hoe je dit gesprek kunt aanvragen en voorbereiden.
Soms is er ook een klachtenfunctionaris waarmee je in gesprek kunt. Deze persoon kan dan jou en de (medewerker van de) organisatie helpen om tot een oplossing te komen. Kijk op de website van de instelling voor de exacte klachtenregeling. Voor sommige vragen of klachten over privacy kun je terecht bij de persoon binnen de organisatie die zich bezighoudt met privacy. Die persoon wordt de Functionaris Gegevensbescherming (FG) of Privacyfunctionaris genoemd.Informatie over de klachtenfunctionaris of de privacyfunctionaris vind je op de website van de instantie waarover je ontevreden bent.
Als je het fijn vindt om tijdens een klachtgesprek ondersteund te worden door een vertrouwenspersoon, kun je altijd contact opnemen met ons via de algemene telefoondienst of chat.
Een (tucht)klacht indienen
Is het niet gelukt om tot een oplossing te komen via een gesprek? Dan kun je een officiële klacht indienen. Daarvoor zijn twee mogelijkheden: een klacht bij de klachtencommissie van de instantie, of een tuchtklacht bij het Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Waar je klacht over gaat, bepaalt welke route je het beste kunt volgen.
Klacht bij de klachtencommissie
Ben je het niet eens met de gang van zaken rond de hulp of zorg die je ontvangt? Gaat de klacht over hoe een medewerker gehandeld heeft of met jou omgaat? Is een procedure niet (goed) gevolgd of ben je het niet eens met een beslissing van de instantie? Dan kun je hierover een klacht bij de klachtencommissie. De klachtencommissie kijkt dan of jij of de instantie gelijk heeft. De klachtencommissie is onafhankelijk en zal de klacht (deels) gegrond of ongegrond verklaren. Het is vervolgens aan de directie van de instantie om op het oordeel van de klachtencommissie te reageren.
Wij kunnen helpen bij het indienen van klachten bij de klachtencommissie. Wij bespreken vooraf met jou waar de klachten overgaan en helpen o.a. met het opstellen van een brief. Als de klacht wordt toegelaten tot behandeling door de klachtencommissie, kunnen wij ook meegaan naar de zitting. De klachtencommissie zal vragen stellen over de klachten en bijlagen die wij hebben ingestuurd en ook over die van de instantie. Ook krijg je vaak kort de gelegenheid om je klachten toe te lichten. Wij ondersteunen jou hierbij waar nodig. Na het oordeel van de klachtencommissie te hebben ontvangen gaan wij hier samen nog over in gesprek.
Ben je het niet eens met de uitspraak van de klachtencommissie? Dan kun je soms nog door met je klacht naar een ombudsman. Wij kunnen hierbij geen ondersteuning bieden. Wel geven we je de nodige informatie over bij wie je terechtkunt.
Tuchtklacht
Je kunt alleen een tuchtklacht indienen tegen een SKJ-geregistreerde jeugdprofessional. Heeft deze medewerker zich niet aan de gedragsregels en/of de beroepsnormen gehouden? Dan kun je een tuchtklacht indienen. Na indiening van de klacht bekijkt SKJ wat ze met jouw klacht doen. Er zijn drie opties:
-
Jouw klacht wordt besproken in de commissie van consultatie. De commissie gaat apart in gesprek met jou en de jeugdprofessional. Zij kunnen de jeugdprofessional een advies geven over hoe in het vervolg anders te handelen.
-
Jouw klacht wordt behandeld door het College van Toezicht. Er komt dan een zitting waarbij jij en de jeugdprofessional aanwezig zijn. En er komt een uitspraak waarin staat of jij of de jeugdprofessional gelijk heeft.
-
Jij en de jeugdprofessional wordt gevraagd of jullie willen meewerken aan mediation om tot een oplossing te komen. Dit kan alleen als jullie dat allebei willen.