Ik wil graag in gesprek met de hulpverlener of jeugdbeschermer over mijn vragen, onvrede of klachten. Hoe pak ik dit aan?
Vertel of mail de hulpverlener of jeugdbeschermer dat je in gesprek wil, omdat je vragen hebt of ontevreden bent. Vertel erbij dat je graag wil dat diens manager er ook bij is. Vraag hoe je in contact kan komen met de manager.
Gesprek voorbereiden
-
Bedenk voor jezelf wat je wil bespreken. Welke vragen heb je? Waar ben je ontevreden over?
Bedenk alvast wat een goede oplossing kan zijn. Hoe kan het anders of beter? En welke afspraken wil je maken? -
Schrijf jouw bespreekpunten, vragen en klachten op. Het liefst ook met een voorbeeld. Beschrijf ook jouw idee over de oplossing. Stuur dit aan de manager en vraag om een gesprek. Om je te helpen hebben we een voorbeeld klachtbrief gemaakt. Deze kun je invullen en aanpassen naar jouw situatie. Er staan ook meer tips in om je klachten en vragen zo goed mogelijk te bespreken. De brief vind je hier [link naar downloaden brief invoegen].
-
Oefen het gesprek of praat met iemand die je kent over wat je wil zeggen.
Tijdens het gesprek
-
Vraag voor het gesprek of iemand een verslag maakt en de afspraken opschrijft die jullie maken.
-
Vertel waar je mee zit. Luister goed en stel vragen als iets niet duidelijk is.
-
Tip: Vraag om een korte pauze als het gesprek even niet zo fijn verloopt. Bijvoorbeeld omdat jij of de hulpverlener of jeugdbeschermer boos wordt.
Na het gesprek
Lees het verslag van het gesprek goed door. Klopt het met wat er besproken is? Is alles duidelijk? Zo niet, laat dan aan de manager weten wat niet klopt of wat onduidelijk is en vraag om dit aan te passen.